Tapahtuu

24.08.2009

Vierasperäisiä muunnelmia Suvilahden tiivistämössä 13.11. ensi-illassa

Sanan ”vieras” rinnalle on luontevaa ottaa sana ”oma”. Tästä asetelmastahan suurin osa maailman konflikteista on lähtenyt liikkeelle. Puhumme siitä, mitä voimme omistaa. Suurin osa ihmisen luomista rajoista on keinotekoisia, kuitenkin on myös luontevia rajoja, jotka ovat välttämättömiä asioiden ja ilmiöiden ominaislaatujen takia. Tämä käsitteistö vie meidät yhteisöllisyyden ja yhteiskunnallisuuden lähteille. Asetelma antaa pohdittavaksi ”oman” ja ”vieraan” liikkeen tunnusmerkkejä. Mikä ajaa ihmisen muodostamaan ryhmiä? Teoksessa muodostuu joukkoja, joiden edustamat arvot ja teemat eroavat toisistaan. Maailma pienoiskoossa. Teos kertoo ihmisestä, sen käyttäytymismalleista.

Luonteeltaan teos vaatii isoa ryhmää, jotta monitahoisuus saadaan riittävän hyvin esille. Teos etenee kohtauksenomaisesti, siten että näyttämöllä on kerralla 3-4 tanssijaa. Liikemateraalin peruslähtökohta on kollektiivisuudessa, persoonien vaihtuvuus on teoksen tunnusmerkki. Lisäksi joukolla ja sen liikkeellä on koreografiassa suuri merkitys. Joukon liikkeellä en tarkoita unisonon omaista liikettä, vaan jatkan kehittämälläni ”tarkan kaaoksen” linjalla, jossa liikkeiden ja hahmojen keskinäiset suhteet muuttuvat jatkuvasti, mutta hallitusti. Tässä teoksessa liikkeellä ei ole itseisarvoa, vaan sen merkitys syntyy suhteessa toiseen.

Visuaalisessa ilmeessä ohjenuorana on kaksijakoisuus, teokselle on ajateltu kaksi katsomissuuntaa. Yleisö halkaisee tilan. Suvilahden tiivistämön ”myyttinen arkipäiväisyys” tulee olemaan pohjavire. Vaikka teemat risteilevät isojen ihmisyyspohdintojen välillä, samalla teoksessa on jotain hyvin paikallista, Helsinki-henkisyyttä. Vierasperäisyys muuttaa Helsinkiä.

Teoksen musiikki sävelletään pianolle ja ääninauhalle, kantavana teemana on nostaa liikkeen ja musiikin vuoropuhelu uudelle tasolle, jossa musiikin eleet muodostavat liikkeen dramaturgian kanssa kolmannen ulottuvuuden. Flyygeli jo esineenä luo sisältöä: Tehdashallissa se taistelee tilan rujoutta vastaan.

Teoksen alkuperäinen työryhmä:
Koreografia ja konsepti: Petri Kekoni
Sävellys: Jovanka Trbojevic
Valosuunnittelu: Matti Jykylä
Pukusuunnittelu: Joanna Weckman
Tanssijat: Esete Sutinen, Gabriela Aldana-Kekoni, Andrius Katinas, Sofia Karlsson, Eero Vesterinen, Terhi Vaimala
Pianisti Tuija Hakkila
Ääniteknikko: Aake Otsala
Valokuvaaja, graafikko Kirsi Saarhelo
Tuottaja Akseli Kaukoranta
Tuotanto Petri Kekoni Co./ Liikkeen puolesta ry.

Työryhmästä:
Teoksen työryhmä on hitsautunut yhteen aikaisempien hyvien työkokemusten kautta. Jovanka Trbojevicin kanssa syntyi kiitetty teos ”Hämärän hohde” (Stoan teatteri, 2005), jota ensi-illan jälkeen on esitetty useissa yhteyksissä, mm. Nordic Music Days – festivaalilla Norrköpingissä 2007 ja Kuopio tanssii ja soi – festivaalilla 2008. Valosuunnittelija Matti Jykylän ja pukusuunnittelija Joanna Weckmanin kanssa syntyi kiitetty teos ”Mevoth” (pannuhalli, 2008). Teoksen tanssijat ovat Kekoni Companyn monissa aikaisemmissa teoksissa esiintyneitä luottotanssijoita.

Teos esitetään Helsingissä, Suvilahden vanhan kaasutehtaan Tiivistämössä. Ensi-ilta on pe. 13.11.2009. Muut esitykset 14.-21.11.2009. Harjoitusperiodi on ajalla 1.9.-12.11.2009.