369°

Teoksen sisällöstä

Koreografi Petri Kekonin jo tavaramerkiksi muodostunut abstraktion ja primitiivisten jyhkeiden tömähdysten välimaastossa kulkeva liikkeenkuljetus saa tuoreen esimerkin uudessa 369° teoksessaan. Viimeisimmän Möhkäle – sooloteoksen jälkeen viidelle tanssijalle suunniteltu projekti merkitsee paluuta hänen leipälajinsa, eli ryhmäkomposition pariin.

Teoksen suunnittelu on lähtenyt katsojasta kohti esiintyjää, päämääränä katsojien ja esiintyjien yhteinen pyörteinen kokemus. 369° kuvastaakin samaan aikaan joka suuntaan aktiivista liikekudelmaa, hieman yli mennyt kokonainen ympyrä on spiraalin alku. Teos on verrattavissa liikeveistokseen, kompositio on tarkasteltavissa samaan aikaan joka puolelta, ja aina uudesta kulmasta, rohkaisemme myös yleisöä liikkeelle löytämään uusia katsantokulmia, tässä mielessä tavoitteena on esiintyjien ja yleisön yhteinen pyörre. Näyttämö on kuin polttopiste, jota yleisön katseet korventaa.

Tunnelmassa ja näyttämöasettelussa voidaan nähdä historiallisia viitteitä alttarin sakraalisuuteen, nyrkkeilyottelun brutaaliuteen, tai keskiaikaiseen markkinahumuun. Keskellä tanssijat – aikamme gladiaattorit – käyvät omaa absurdia selviytymiskamppailuaan yleisön katseen alla. Teoksen tapahtumapaikka, Cirkon Maneesi - näyttämö, antaa tälle kamppailulle oikeat puitteet sen arkkitehtuurin ja tyhjän tilan vapauden vuoksi.

Teoksen absurdista nimestä Kekoni toteaa seuraavaa:

”Miksi nimitys 369o? Numeraalisen rytminsä lisäksi asteluku on kannanotto puhdasta täydellisyyden tavoittelua vastaan. 360o muodostaa tunnetusti täydellisen ympyrän, ja näin ollen se on ajatuksena taidetta vastaan. Matemaattisesti ajatellen astelukua 369 ei ole edes olemassa, koska yli täyden ei ole mahdollista mennä – teoriassa. Täydellinen on tasapainossa ja sitä me emme halua. Tasapaino on ikään kuin mörkö, jota me pakenemme teoksesta toiseen.”


Työryhmästä

Kekonin ja äänitaiteilija Antti Nykyrin pitkäjänteinen yhteistyö tulee saamaan uuden ulottuvuuden 369o teoksessa. Aikaisemmin työparilta ovat syntyneet teokset ”Teon Teesejä” (2011) ja ”Non-Linear” (2014-15). Tärkeää Kekonin ja Nykyrin yhteistyössä on ollut ja tulee olemaan tässäkin teoksessa liikkeen, äänen ja tilan yhteinen resonointi. Oman panoksensa teoksen vahvaan visuaalisuuteen tuovat pukusuunnittelija Monika Hartl ja valosuunnittelija Jukka Huitila.

Teoksen tanssiryhmä on mielenkiintoinen sekoitus niin Companyn useissa teoksissa vaikuttaneita kokeneita huipputulkitsijoita (Eero Vesterinen, Pekka Louhio, Tanja Illukka) kuin myös tämän hetken uutta liikeajattelua edustavia tekijöitä (Anna Stenberg, Meeri Lempiäinen). Ryhmältä on lupa odottaa älykästä ja sisäsyntyistä liiketulkintaa


Työryhmä:

  • Koreografia ja konsepti: Petri Kekoni
  • Sävellys: Antti Nykyri
  • Valosuunnittelu: Jukka Huitila
  • Pukusuunnittelu: Monika Hartl
  • Lavastus: Petri Kekoni, Heikki Rosti
  • Tanssijat: Tanja Illukka, Meeri Lempiäinen, Pekka Louhio, Anna Stenberg, Eero Vesterinen
  • Tuottaja: Anne Peippo
  • Tekninen toteutus: Heikki Rosti / Telakka Oy
  • Tuotanto: Petri Kekoni Company / Liikkeen puolesta ry

Aikataulu ja esityspaikka:

Ensi-ilta pe. 22.11.2019 klo 19 Cirkon Maneesi – näyttämöllä Suvilahdessa Helsingissä.

Muut esitykset: 23.11., 27.11., 28.11., 29.11. ja 30.11. klo 19.

Liput: 27,50 / 21,50 / 15,50 euroa

Lippu.fi

Ensi-ilta pe. 22.11.2019 klo 19 Cirkon Maneesi – näyttämöllä Suvilahdessa Helsingissä.

Teoksen pressikuvat voit ladata täältä